Husrenovering på g!

Nu är jag pigg och glad! =) Var galet seg igår, så tvärslocknade efter filmen.

Sitter här och planerar och diskuterar renovering! =D Nu vet ju karln lite mer hur allt ser ut, vad som måste göras osv. Det är ju totalrenovering av allt som gäller. Hur ska vi ha råd? Well, får ju ta lite i taget. Badrum är först på listan. Skall leta upp passande duschkabin, toalettstol och handfat och se vad priset för det blir! =) Även kakel och klinker! =)

Okej.. dagen igår var som sagt lång men riktigt rolig. Åkte ju från Motala vid 8.30. Stannade till i Askersund och köpte spolarvätska. Var bara vatten i behållaren innan, och det frös när det kom på rutan.. Var en del snö i Askersund. Halt som bara den.. Men det gick bra.. =) Strax innan Karlstad stannade vi och tog en macka, lite kaffe och ett bloss. Spolarvätskan ville inte funka.. Så jag pillade lite med en penna i spolarmunstycket o provade spruta.. Wiie, det funkade.. Bara att det kom lite i kaffekoppen.. Men men, smakade rätt bra ändå! Sen när vi skulle åka vidare så spolade karln lite.. rakt i mitt öga.. Aj aj, det sved och jag såg suddigt. Så vi stannade på en mack så jag fick tvätta ögat lite! Var några snubbar där inne, som pratade värmländska.. Fasen så härligt det låter! =D

Sen körde vi hela vägen till Ed och mötte upp pappa! Pratade som jag skrev igår lite med min farbror! =) Hade inte träffat honom på 2 år. =( Men blir ju oftare när vi flyttar upp! =D Sen blev det lite lunch på Edsgrillen! Och efter det drog vi iväg. Ställde vår bil i Ed och åkte med pappa! Onödigt att ta 2 bilar liksom! Åkte först ner till färjan o visade Micke! Pappa berättade massa roliga historier om när han var ung! Efter vi vart vid färjan åkte vi in i Norge! Fick se huset som pappa bodde i när han var nyfödd! =)

Sen på vägen tillbaka till Sverige stannade vi till precis på gränsen. Skogen är nerhuggd där Sverige och Norge möts. Och det är ju alltså typ...inget land alls där.. Eller??! =P



Där ser ni gränsen! =) Ser ut så på båda sidor av vägen!

Efter det åkte vi iaf till huset! Gick runt på gården och kikade. Fotade utsikten lite. Planerade hur man skall göra med allt. Kollade läget i garaget och stallet! Allt såg bra ut! =) Sen in i huset! Tog lite kaffe och visade Micke alla rum. Han fotade de olika rummen, och sedan mätte vi! Blir inga som helst problem att få plats med min älskade soffgrupp! =D Vardagsrummet i huset är nästan lika stort som hela vår lägenhet. =O Inser nu att vår 32" TV kommer att bli på tok för liten i vardagsrummet. Så den får bli sovrums-TV! =D

Hallen är det lättaste att fixa iordning! Sitter träpanel där, som skall målas vit! Blir nog riktigt fräscht! Måste bara göra rent rejält innan, eftersom min farbror rökt inne under många år. Och sådant sätter sig ju ganska bra. Kanske måla med någon färg som gör att det inte tränger igenom också. Karln har fullkoll på sådant där! =D

Blir ju mörkt så tidigt så här års, och det fanns ingen fungerande lampa i huset, så vi blev inte där så jättelänge. Åkte tillbaka till Ed vid halv 4 ungefär. Och åkte förbi min farbrors lägenhet och tittade! =) Han hade det jättefint! Riktigt schyssta möbler och hur mysig lägenhet som helst! Han plockade fram massa foton på mig och syrran när vi var små! =) Och på farmor och farfar! Usch, blev lite jobbigt att se. Saknar dem så himla mycket! Mormor och morfar också! =(

Sen bar det av hemåt! Men vår GPS är totalt dum i huvudet.. =/ När vi åkte till Ed så sa den att vi skulle åka över Karlstad, det var både snabbaste och kortaste vägen. Men när vi ställde in den på "åk hem" så ville den att vi skulle åka ner till Vänersborg. Tänkte inte på att kolla vilken väg den valt först. Utan jag körde precis som GPS:en sa. Sen när vi åkt en bit undrade Micke vart vi var på väg. Hehe! Då såg vi att den  valt en helt annan väg än tidigare. Men jag fortsatte att köra. Denna vägen var bara någon mil längre än vägen över Karlstad. Körde hela vägen utan att stanna en enda gång. Så när vi kom till Motala hade jag galet ont i mina ben och i ryggen. Men men...hem kom vi iaf! =)

Så, nu är det iaf massa planering som gäller. Har ju exakta mått på rummen nu, och då blir det lite lättare att planera allt!

Här ser ni lite av utsikten från gården. Dock mycket träd som skymmer.. Men de ska vi ta ner så småningom! =D



Well...färdigbabblat för nu! ;)
Hörs senare!!

Kommentarer
Postat av: Fiski

svar: hej! det var ett tag sen!

helgen har varit helt ok. mest suttit inne och spelat tv-spel :)





låter som en mysig dag!

2008-11-23 @ 18:34:45
URL: http://humanerror.blogg.se/
Postat av: Sofie

Åh, vad kul med renovering! Håller på själv i lägenheten, och det är ju mycket att göra, men det är så roligt att få titta på fina saker, bestämma kakel, tapeter och allt vad det är man behöver!

Man får ta det lite steg för steg, så funkar det både ekonomiskt och orkesmässigt =)



Kan tipsa om en kul sida, som jag haft mkt roligt med nder renoveringen och så.. man får dels tips, men sen tycker jag att det är kul att se vilken skillnad intrycket på ett rum gör beroende på färgsättningen! Testa =)



ha en fin kväll!

2008-11-23 @ 18:39:37
Postat av: Susanne

*vinkar*



Ni kunde jue ha kommit på fika här istället... Bakade jue mumsigt bröd igår jue... Men här är det rökfritt! :P



Men du... man ska INTE spola ögonen med spolarvätska... :D Å inte dricka den spriten heller... Det är det bara a-laget som gör... ;)



Vart är det ni hamnar till slut när allt är klart?! Sverige eller Norge tro... :D Eller blir du värmlänning... ;P



Kram!!! (nu ska jag inta min soffa)

2008-11-23 @ 19:49:58
URL: http://zuzibuz.blogg.se/
Postat av: natta

sv: tack :)

skorna har jag ;)

2008-11-23 @ 21:47:20
URL: http://natalies.se
Postat av: Liene

sv: Jag bor i Dalarna, utanför Avesta:) ett jättelitet ställe.

2008-11-23 @ 22:37:05
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: natta

sv: aaa visst är det och jätte spännande :) näää aldrig att jag skulle ställa upphar ju massa hemligheter ;) haha

2008-11-23 @ 23:39:17
URL: http://natalies.se
Postat av: Susanne

Tänkte bara säga natti natti... *L* Jag tänkte smita i zzzäng nu... Hoppas att du får zzzova gott så hörs vi senare idag... :P Kramizzz!

2008-11-24 @ 00:19:13
URL: http://zuzibuz.blogg.se/
Postat av: >Robin Hood>

Hej,

Ed verkar inbjudande och - kul med gränslinjen. Var hatten med i Dalsland?

Skönt vara hemma, gissar jag, till en ny vecka ;)

Må väl Cat!

Janne

2008-11-24 @ 07:32:33
URL: http://www.metrobloggen.se/utrop
Postat av: Susanne

GOOOOOOOD MOOOOOOORGOOOOOON!!! :D



Dax att kliva upp ur sängen nu å inte ligga där å dra sig hla dan... ;)



Här ska jag ge mig ut i detta busvädret... Efterlys mig om jag inte är tebax ikväll fär då har jag blåst bort... :P



Ha en bra dag nu vännen! Kraaam!!!

2008-11-24 @ 13:32:47
URL: http://zuzibuz.blogg.se/
Postat av: natta

sv: jo men ja menar ju det, alla vet ju inte mina hemligheter =P

2008-11-24 @ 16:05:55
URL: http://natalies.se
Postat av: >Robin Hood>

Läste om din snö, vackert men lite jobbigt, och massage som du inte får? Hm, illa ;)Bra med en stol då :)

Jag ser ni har planer med tak och badrum, duschen ser läcker ut, men då måste man nästan vara naken väl? Usch, jag som är så pryd ;)



Kram Cat för en fin dag!

Janne

2008-11-24 @ 22:24:58
URL: http://www.metrobloggen.se/utrop
Postat av: >Robin Hood>

Min kommentar försvann snyft.



Mysig dusch. Mysigt med snö om än lagom. Massage gött. Läcker dusch - för två?



Kramkram

Janne (förkortat :)

2008-11-24 @ 22:28:02
URL: http://www.metrobloggen.se/utrop
Postat av: >Robin Hood>

Min kommentar försvann snyft.



Mysig dusch. Mysigt med snö om än lagom. Massage gött. Läcker dusch - för två?



Kramkram

Janne (förkortat :)

2008-11-24 @ 22:29:38
URL: http://www.metrobloggen.se/utrop
Postat av: >Robin Hood>

Min kommentar försvann snyft.



Mysig dusch. Mysigt med snö om än lagom. Massage gött. Läcker dusch - för två?



Kramkram

Janne (förkortat :)

2008-11-24 @ 22:36:29
URL: http://www.metrobloggen.se/utrop

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback